Bekijk hier de webversie
|
|
Wie wacht er op ondernemende mensen? |
|
|
|
In de afgelopen jaren hebben partners zelfstandig het thema ondernemerschap opgepakt! We zien steeds vaker dat partijen elkaar vinden en ze versterken elkaar door samen te werken. Makers van eigen programma's, nieuwe initiatieven en uitgevers zijn samen aan de slag gegaan. Het thema ondernemerschap wordt op verzoek van het onderwijs verbreed met internationalisering en duurzaamheid. Ondernemen is kansen zien en kansen pakken daarom een speciaal welkom voor onze nieuwe partner Day for Change.
In deze nieuwsbrief weer mooie voorbeelden, veel leesplezier! |
|
|
|
|
|
|
Day for Change: Ondernemen en Wereldburgerschap |
|
Day for Change biedt scholen een uniek educatieproject waarin wereldburgerschap, ondernemerschap eén omgaan met geld aan de orde komen. Tijdens het project starten leerlingen met een microkrediet van Day for Change een eigen (duurzame) onderneming. De winst die zij maken komt ten goede aan ondernemende mensen in ontwikkelingslanden. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
Al ruim 12 jaar is Day for Change een begrip op veel scholen. Meer dan 5.500 leerlingen, verdeeld over het basisonderwijs, vmbo en havo/vwo, deden in schooljaar 2017-2018 mee aan Day for Change.
Lees verder |
|
|
|
|
|
|
|
Day for Change: Ondernemen en Wereldburgerschap |
|
|
|
Day for Change biedt scholen een uniek educatieproject waarin wereldburgerschap, ondernemerschap eén omgaan met geld aan de orde komen. Tijdens het project starten leerlingen met een microkrediet van Day for Change een eigen (duurzame) onderneming. De winst die zij maken komt ten goede aan ondernemende mensen in ontwikkelingslanden. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
Al ruim 12 jaar is Day for Change een begrip op veel scholen. Meer dan 5.500 leerlingen, verdeeld over het basisonderwijs, vmbo en havo/vwo, deden in schooljaar 2017-2018 mee aan Day for Change.
Lees verder |
|
|
|
|
|
|
Handreiking voor keuzedelen |
|
Het laatste blok van dit schooljaar is begonnen. Opleidingen denken na over de invulling van het volgend studiejaar. Welke keuzedelen bieden we aan? Wat gaat er goed, wat kan er beter? Welke nieuwe mogelijkheden zijn er? Deze blog is een handreiking waarmee je als docent of als manager weloverwogen besluiten kunt nemen over de invulling van volgend schooljaar.
Lees verder |
|
|
|
|
|
|
|
Handreiking voor keuzedelen |
|
|
|
Het laatste blok van dit schooljaar is begonnen. Opleidingen denken na over de invulling van het volgend studiejaar. Welke keuzedelen bieden we aan? Wat gaat er goed, wat kan er beter? Welke nieuwe mogelijkheden zijn er? Deze blog is een handreiking waarmee je als docent of als manager weloverwogen besluiten kunt nemen over de invulling van volgend schooljaar.
Lees verder |
|
|
|
|
|
|
'20-80learning, omdat ík het leuk vind!' |
|
School is in veel gevallen een 'moetje' en vaak zelfs een 'saai moetje'. Dit 'saaie moetje' was voor Leny van der Ham de trigger en vormt nu tevens de basis van het door haar ontwikkelde concept 20-80learning. Een concept waarbij leerlingen 20% van de tijd zelf aan het roer staan en bezig zijn met datgene wat hén interesseert. Motivatie is één van de pijlers van het concept, evenals toepassing van de theorie en het verkrijgen van ervaringen. Ervaren leerlingen zelf ook daadwerkelijk autonome motivatie door dit concept?
Lees verder |
|
|
|
|
|
|
|
'20-80learning, omdat ík het leuk vind!' |
|
|
|
School is in veel gevallen een 'moetje' en vaak zelfs een 'saai moetje'. Dit 'saaie moetje' was voor Leny van der Ham de trigger en vormt nu tevens de basis van het door haar ontwikkelde concept 20-80learning. Een concept waarbij leerlingen 20% van de tijd zelf aan het roer staan en bezig zijn met datgene wat hén interesseert. Motivatie is één van de pijlers van het concept, evenals toepassing van de theorie en het verkrijgen van ervaringen. Ervaren leerlingen zelf ook daadwerkelijk autonome motivatie door dit concept?
Lees verder |
|
|
|
|
|
|
Het Praktijkfonds kan bijdragen! |
|
Studenten hebben vaak goede ideeën. Ze worden enthousiast als ze een bijdrage kunnen leveren. Bijvoorbeeld aan het oplossen van een probleem op het gebied van duurzaamheid.
Komen jouw studenten al in actie voor duurzaamheid? Besteed je daar op school al aandacht aan? Voeren jouw studenten al ondernemende projecten uit?
Lees verder |
|
|
|
|
|
|
|
Het Praktijkfonds kan bijdragen! |
|
|
|
Studenten hebben vaak goede ideeën. Ze worden enthousiast als ze een bijdrage kunnen leveren. Bijvoorbeeld aan het oplossen van een probleem op het gebied van duurzaamheid.
Komen jouw studenten al in actie voor duurzaamheid? Besteed je daar op school al aandacht aan? Voeren jouw studenten al ondernemende projecten uit?
Lees verder |
|
|
|
|
|
|
Laat jouw studenten 21e-eeuwse vaardigheden ervaren met het keuzedeel Ondernemend gedrag |
|
De maatschappij van vandaag vraagt om jongeren met ondernemend gedrag, die initiatief nemen, kansen zien en grijpen. Deze soft skills bezit niet iedereen van nature. De methode Ondernemend gedrag in je Loopbaan daagt jongeren uit om hun grenzen te verleggen. Mbo-studenten krijgen aan de hand van 10 ondernemende vaardigheden belangrijke handvaten aangereikt voor hun stage en verdere loopbaan. Dit leidt tot jongeren die doelen stellen en ergens voor durven gaan. Die initiatief durven tonen, verantwoordelijk nemen voor je gedrag en flexibel zijn. Deze skills zijn verwerkt in het keuzedeel Ondernemend gedrag |
|
|
|
|
|
|
|
Laat jouw studenten 21e-eeuwse vaardigheden ervaren met het keuzedeel Ondernemend gedrag |
|
|
|
De maatschappij van vandaag vraagt om jongeren met ondernemend gedrag, die initiatief nemen, kansen zien en grijpen. Deze soft skills bezit niet iedereen van nature. De methode Ondernemend gedrag in je Loopbaan daagt jongeren uit om hun grenzen te verleggen. Mbo-studenten krijgen aan de hand van 10 ondernemende vaardigheden belangrijke handvaten aangereikt voor hun stage en verdere loopbaan. Dit leidt tot jongeren die doelen stellen en ergens voor durven gaan. Die initiatief durven tonen, verantwoordelijk nemen voor je gedrag en flexibel zijn. Deze skills zijn verwerkt in het keuzedeel Ondernemend gedrag |
|
|
|
|
|
|
Gratis deelname aan het professionaliseringstraject Meer Samenwerking tussen de school en de omgeving |
|
Wilt uw school meer samenwerken met de omgeving? September 2019 starten de Vereniging Scholen voor Ondernemend Leren, European School Heads Association en NEMO Science Museum voor de tweede keer een professionaliseringstraject over dit thema. Het traject bestaat uit drie trainingen voor docenten en schoolleiders PO en VO waarbij de volgende onderwerpen aan bod komen: - ondernemende vaardigheden bij leerlingen,
- samenwerken met lokale organisaties en
- ouderparticipatie en actief burgerschap.
Lees verder |
|
|
|
|
|
|
|
Gratis deelname aan het professionaliseringstraject Meer Samenwerking tussen de school en de omgeving |
|
|
|
Wilt uw school meer samenwerken met de omgeving? September 2019 starten de Vereniging Scholen voor Ondernemend Leren, European School Heads Association en NEMO Science Museum voor de tweede keer een professionaliseringstraject over dit thema. Het traject bestaat uit drie trainingen voor docenten en schoolleiders PO en VO waarbij de volgende onderwerpen aan bod komen: - ondernemende vaardigheden bij leerlingen,
- samenwerken met lokale organisaties en
- ouderparticipatie en actief burgerschap.
Lees verder |
|
|
|
|
|
|
WOW-project muurschildering bij Restore Hoofdkantoor in Ede |
|
Een viertal jongeren die in Ede het "Waar Onderwijs Werkt" traject volgen, in samenwerking met CSG Het Streek, hebben onder begeleiding van kunstenaar Erris Huigens (van het duo Graphic Surgery) een muurschildering gemaakt in het Restore hoofdkantoor aan de Marconistraat. Op initiatief van Restore Kringloop en Jolande Bos van WOW zijn ze aan de slag gegaan.
Lees verder |
|
|
|
|
|
|
|
WOW-project muurschildering bij Restore Hoofdkantoor in Ede |
|
|
|
Een viertal jongeren die in Ede het "Waar Onderwijs Werkt" traject volgen, in samenwerking met CSG Het Streek, hebben onder begeleiding van kunstenaar Erris Huigens (van het duo Graphic Surgery) een muurschildering gemaakt in het Restore hoofdkantoor aan de Marconistraat. Op initiatief van Restore Kringloop en Jolande Bos van WOW zijn ze aan de slag gegaan.
Lees verder |
|
|
|
|
|
|
ondernemend.nu is een initiatief dat breed gedragen word door |
|
|
|
Wilt u geen informatie meer ontvangen van Ondernemend.nu, klik dan hier. |